Консервативна Платформа
  • Новини
  • Антиімперський фронт
  • Зброя
  • Геополітика
  • Заходи
Четвер, 23 Жовтня, 2025
  • Аналітика
  • Позиція
  • Публікації
  • Світогляд
  • Українська
Консервативна Платформа
  • Новини
  • Антиімперський фронт
  • Зброя
  • Геополітика
  • Заходи
Консервативна Платформа
Консервативна Платформа
  • Новини
  • Антиімперський фронт
  • Зброя
  • Геополітика
  • Заходи
Copyright 2021 - All Right Reserved
Аналітика

Фінляндія – «жало скорпіона» на вістрі Міжмор’я

від Юрій Гончаренко 19 Березня, 2025

Геополітичне становище Фінляндії та останні сигнали з Білого дому перекроюють попередню стабільну реальність, в якій Фінляндія була економічно благополучною «батьківщиною Санта-Клауса» на посилення оборони та пошук додаткових союзників, якщо нинішні виявляться такими самими, як в 1939 році.

Сьогодні геополітичне становище Фінляндії визначає її зовнішньоекономічну та оборонну стратегію. Її політичні цілі ґрунтуються на забезпеченні безпеки, стабільності та розвитку, що особливо актуально в умовах нових викликів на європейському континенті.

Фінляндія є частиною Європейського Союзу та входить до зони євро, що дозволяє їй підтримувати активні економічні та політичні зв’язки з іншими країнами ЄС. Після довгих десятиліть військового нейтралітету, Фінляндія змінила свою зовнішньополітичну стратегію, підписавши угоду про вступ до НАТО у 2023 році. Українці зі здивованими очима побачили, як країну буквально за кілька місяців, без жодних тривалих процедур та відповідності ефемерним «стандартам НАТО» прийняли до Альянсу попри те, що вона має спільний кордон з Росією і може «загрожувати» Санкт-Петербургу, як колись у 1939 році. Стало ясно, що в НАТО беруть не за якимись реальними критеріями, а в залежності від реальних бажань у Вашингтоні та Брюсселі.

Це стратегічне рішення Фінляндії стало щасливим квитком і відповіддю на зростаючі безпекові загрози, особливо після російської агресії в Україні, що значно змінило геополітичну ситуацію в Європі. Якби процес долучення країни до НАТО затягнувся бодай на два роки – як це й мало б бути згідно процедур вступу – сьогодні ми цілком моли б спостерігати нові погрози та концентрацію російських військ на Карельському перешийку, а з того боку Атлантики звучали б дуже невтішні для фінів вимоги.

Сьогодні, як член НАТО, Фінляндія намагається зміцнити колективну безпеку і сприяти стабільності в Східній Європі, враховуючи загрози з боку Росії.

Країна активно підтримує економічну інтеграцію в рамках ЄС і прагне розвивати взаємовигідні відносини з країнами Скандинавії та Балтії, а також з іншими державами Європи. У світлі енергетичної кризи в Європі, Фінляндія робить ставку на розвиток відновлювальних джерел енергії та збільшення енергетичної незалежності, зокрема через будівництво нових інфраструктурних об’єктів і підтримку міжнародних енергетичних ініціатив. Фінляндія приділяє велику увагу сталому розвитку, включаючи екологічну політику, підтримку зелених технологій і боротьбу зі змінами клімату.

Чимало теоретиків геополітичної концепції Міжмор’я (також відомої як “Інтермаріум”) передбачає створення союзу країн Центральної та Східної Європи, зокрема тих, які мають спільні історичні та культурні зв’язки. До цього союзу належать країни Балтії, Польща, Україна, Білорусь, а також Румунія. В ширшому варіанті можливим є розширення учасників та долучення Чехії, Словаччини, Туреччини  і Фінляндії та Швеції. Цей союз має на меті посилення економічних, оборонних та політичних зв’язків серед його учасників і створення регіональної сили, яка б могла балансувати впливи Росії та інших глобальних гравців.

Якщо після можливого самоізоляціонізму атлантичних партнерів Росія залишається головною загрозою для Фінляндії, то європейські країни поки, що не виглядають тією рішучою силою, яка одразу прийде на допомогу, якщо росіяни розпочнуть погрози та нове вторгнення.

Існує декілька факторів, завдяки котрим Фінляндія має бути зацікавленою

  1. Географічна близькість і стратегічні інтереси. Фінляндія вже має сильні політичні та економічні зв’язки з Балтійськими країнами, Польщею та іншими державами Східної Європи. Її стратегічний інтерес у посиленні безпеки і стабільності в регіоні може сприяти більш тісному співробітництву з країнами Міжмор’я.
  2. Членство в НАТО і ЄС. Фінляндія є частиною обох цих організацій, що може ускладнити її інтеграцію в Міжмор’я, оскільки союз орієнтований на створення більш незалежного регіонального блоку, зокрема в оборонній сфері. Однак, з огляду на зростаючі геополітичні загрози з боку Росії, Фінляндія може бути зацікавлена у посиленні співпраці з країнами Міжмор’я для зміцнення своєї безпеки.
  3. Економічні можливості. Фінляндія, завдяки своїй технологічній базі, розвитку інфраструктури та високому рівню освіти, могла б бути цінним економічним партнером для інших країн Міжмор’я. Співпраця у таких галузях, як інновації, енергетика та транспорт, може стати основою для подальшого інтегрування Фінляндії в регіональний союз.

Якщо б невеликі східноєвропейські країни, котрі століттями були жертвами Росії, нарешті об’єдналися для відсічі російській агресії у складі України, Польщі, Балтії, а також Туреччини та Фінляндії – Фінляндія була б «жалом скорпіона» на геополітичному вістрі Міжмор’я, загрожуючи Санкт-Петербургу, поки інші країни союзу тримали б російській експансіонізм під загрозою нищівної відплати. Створення Міжмор’я – це гарантія стабільного миру та розвитку  для всієї Східної Європи, в яку Росія й носа боятиметься потикати.

Автор: Валерій Майданюк

19 Березня, 2025 64 переглядів
FacebookTwitterLinkedinWhatsappTelegramViberThreadsBlueskyEmail
Світ

Запроваджувати заборону на китайське обладнання у Польщі не планують

від Юрій Гончаренко 19 Березня, 2025

60 відсотків мережевої інфраструктури в Польщі побудована на китайському обладнанні

Про це повідомляє “Польське радіо”.

Запроваджувати заборону чи обмеження на апаратне чи програмне забезпечення Huawei у телекомунікаційних мережах Польщі не планують. Минулого тижня Європейська комісія звернулася з таким закликом до країн ЄС у контексті мереж 5G. Як інформують у Міністерстві цифрових справ. обладнання Huawei використовується в польських мережах 5G, що підтверджується численними повідомленнями.

У звіт Strand Consult щодо ринку 5G в Європі, зазначено, що близько 60 відсотків мережевої інфраструктури в Польщі побудована на китайському обладнанні.

Звіт, на який посилається міністерство, також показує, що у 8 з 31 європейської країни більше половини обладнання 5G RAN надходить від китайських постачальників, тоді як в 11 країнах китайська технологія не використовується.

19 Березня, 2025 65 переглядів
FacebookTwitterLinkedinWhatsappTelegramViberThreadsBlueskyEmail
Геополітика

Європа перед викликом конфронтаційної політики Трампа: українська перспектива

від Юрій Гончаренко 19 Березня, 2025

Повернення Дональда Трампа до Білого дому та загострення відносин між Сполученими Штатами та Європейським Союзом створює новий геополітичний контекст, який потребує глибокого осмислення з урахуванням українських національних інтересів. Запровадження Трампом значних тарифів на європейські товари є не просто економічним викликом, але й випробуванням для ідеї євроатлантичної солідарності.

З української перспективи, ці події мають особливе значення, адже стабільність трансатлантичних відносин є критично важливою для безпеки України, що протистоїть російській агресії. Попри це, нинішня ситуація надає унікальну можливість переосмислити засади європейської інтеграції та актуалізувати бачення майбутнього Європи з врахуванням українських інтересів.

Для України особливо важливо звернутися до витоків європейської інтеграції. Роберт Шуман, Конрад Аденауер та Альчіде де Гаспері – батьки-засновники об’єднаної Європи – бачили в європейській єдності не лише економічний проект, але й моральне відродження континенту після руйнівних воєн. Шуман наголошував, що «Європа не буде створена одразу або за єдиним планом. Вона буде будуватися через конкретні досягнення, які спочатку створюють фактичну солідарність». Ця поступовість та орієнтація на практичні результати відповідає і українським інтересам в процесі євроінтеграції.

Нинішні виклики з боку адміністрації Трампа є приводом для Європи посилити власну суб’єктність у міжнародних відносинах. В українських інтересах, щоб ЄС зміцнював свої позиції у сферах, де він надто залежить від США, зокрема у питаннях оборони та енергетики, оскільки сильніша та самостійніша Європа буде надійнішим партнером для України.

Зростання підтримки ідеї створення єдиної європейської армії відображає глибинну потребу в посиленні європейської солідарності. Для України, враховуючи гіркий досвід протистояння російській агресії, принципово важливо, щоб ця ініціатива відбувалася не в протистоянні з НАТО, а як його доповнення, зміцнюючи європейський стовп Альянсу.

В економічній сфері, у відповідь на протекціоністські заходи США, Європі доцільно зосередитися на внутрішній консолідації. Розбудова єдиного ринку, зменшення залежності від зовнішніх акторів у критичних секторах, справедливий розподіл благ між усіма регіонами та соціальними групами – це шлях до реальної економічної стійкості, що відповідає і українським інтересам як майбутнього члена ЄС.

Для України, яка прагне приєднатися до Європейського Союзу, нинішні виклики є нагадуванням про необхідність глибинного розуміння цінностей європейської спільноти. Інтеграція України до ЄС – це не лише геополітичний вибір чи економічна необхідність, але й цивілізаційний вибір на користь суспільства, побудованого на принципах людської гідності, солідарності та ефективного розподілу повноважень.

Як зазначав Конрад Аденауер, «помилково та небезпечно недооцінювати труднощі досягнення інтеграції Європи». Ці слова особливо актуальні сьогодні, коли Європа стикається з численними викликами – від економічного тиску з боку США до гібридної агресії Росії, від міграційної кризи до енергетичної залежності. У цих умовах Україні необхідно зберігати стратегічне бачення своєї ролі в європейській архітектурі, демонструючи готовність робити внесок у спільну безпеку та процвітання.

З точки зору українських інтересів, майбутнє Європи має будуватися не на конфронтації зі США, а на побудові партнерських відносин на основі взаємоповаги та спільних цінностей. В цьому контексті Україна, що захищає не лише свій суверенітет, але й європейські цінності від російської агресії, може стати мостом для відновлення трансатлантичної єдності на нових засадах.

Сьогоднішні виклики, зокрема конфронтаційна політика адміністрації Трампа, є не лише загрозою, але й можливістю для Європи переосмислити сенс європейської інтеграції та відродити бачення мирної, процвітаючої та солідарної Європи. Для України важливо, щоб цей процес відбувався з урахуванням її інтересів та внеску у спільну європейську безпеку.

Незважаючи на поточні складнощі, залишається простір для оптимізму. Історія європейської інтеграції свідчить, що через випробування проростають нові можливості, а криза може стати початком оновлення та відродження. В цих процесах Україна прагне бути не пасивним спостерігачем, а активним учасником, що сприяє формуванню безпечної, демократичної та процвітаючої Європи.

19 Березня, 2025 71 переглядів
FacebookTwitterLinkedinWhatsappTelegramViberThreadsBlueskyEmail
Міжмор'я

Польща запроваджує новий стандарт цифрової безпеки

від Юрій Гончаренко 18 Березня, 2025

Квантові технології, особливо ті, що стосуються безпеки передачі даних, будуть використовувати не тільки у військовій галузі

Польща запроваджує новий стандарт цифрової безпеки. У Військовому технологічному університеті у Варшаві презентували перше польське квантове з’єднання, яке захищає конфіденційність і дані, передає “Польське радіо”.

Зростання кіберзагроз та здатність захищати стратегічні комунікації має вирішальне значення для національної безпеки. Віцепрем’єр-міністр і міністр у справах цифрових технологій Кшиштоф Ґавковський заявив, що сьогодні міняються правила шифрування.

«Квантові технології, особливо ті, що стосуються безпеки передачі даних, будуть використовувати не тільки у військовій галузі, а й у багатьох інших сферах, таких як банківська справа, охорона здоров’я, транспорт, зв’язок і адміністрація. Ми входимо у новий простір відповідальності за те, який вигляд матиме безпека у Польщі», — зазначив віцепрем’єр-міністр.

Посадовці кажуть, що впровадження цієї технології в системи державного управління, оборонний сектор та економіку дозволить побудувати комунікаційну інфраструктуру, стійку до майбутніх загроз.

18 Березня, 2025 29 переглядів
FacebookTwitterLinkedinWhatsappTelegramViberThreadsBlueskyEmail
Геополітика

Чи зможе Угорщина стати дружньою країною?

від Юрій Гончаренко 17 Березня, 2025

Попри численні погані новини з Угорщини, котрі почали лунати якраз після російського вторгнення 2014 року, а сьогодні блокують українську обороноздатність, майбутнє цієї країни не обов’язково позбавлене оптимізму.

У двох світових війнах Угорщина була на боці агресорів. У Другій світовій – цілком добровільно, при цьому збагатившись анексованими територіями. Сьогодні орбанівська Угорщина систематично вставляє палиці в колеса української оборони, блокує європейську допомогу, майже неприховано підтримує Росію. Чимало українців та європейців переконані, що цю країну, яка між іншим входить до потенційних учасників Міжмор’я, вже давно пора виключити з ЄС та НАТО через її ворожу позицію до об’єднаної Європи.

Але не всі мешканці Угорщини інфіковані угорським фашизмом та історичним ревізіонізмом. До прикладу мешканці Будапешта – чи не найосвіченіша частина електорату – традиційно голосують проти Орбана. Нещодавно тисячі угорців вийшли на протестний мітинг у Будапешті, висловлюючи своє незадоволення політикою прем’єр-міністра Віктора Орбана та підтримку опозиційної партії “Тиса”.

Серед учасників акції був також колишній соратник Орбана, а нині лідер опозиції Петер Мадяр. Він виголосив промову, в якій закликав позбавити чинного прем’єра посади за “зраду національних інтересів”, заявивши, що він має бути викинутий на “звалище історії”. Мадяр висловив переконання, що “весна угорців” вже настала, і пообіцяв покласти край “зимі Орбана”. Він зазначив, що завжди вважав, що Орбан досягнув найнижчої точки, але переконаний, що прем’єр змогла досягти ще гіршого становища.

Політик також наголосив, що деякі промови не потребують коментарів, оскільки вони “говорять самі за себе”. Мадяр пообіцяв незабаром оприлюднити результати опитування щодо 12 ключових економічних і політичних питань, аби почути “голос нації”.

У своїй промові він не обмежився лише критикою Орбана, заявивши, що “все скінчено”. Останню фразу він виголосив російською мовою: “Товарищи, конец!”, що є посиланням на знаменитий плакат, що з’явився після перших вільних виборів в Угорщині в 1990 році.

Водночас прем’єр-міністр Орбан продовжує критикувати своїх опонентів. У пронизаній теорією змови промові він заявив своїм прихильникам, що Угорщина в найближчі тижні планує ліквідувати незалежні ЗМІ та інші організації, які фінансуються з-за кордону, порівнявши їх з “комахами”.У соціальних мережах Орбан також опублікував пост під назвою “Чого угорська нація хоче від Брюсселя”. В кінці цього списку вимог Орбан зазначив: “Союз, але без України”.

Боротьба за Угорщину ще триває. Можна довго ображатися і закривати кордони з Угорщиною, але якщо Кремлю вдасться здобути відданого сателіта прямо в серці європейського континенту, чи навіть розмістити там військові бази – ні Україна, ні Європа не почуватимуться в безпеці. Тож не варто скидати з рахунку піднесення демократії в Угорщині, котра колись, у 1956 році вже доводила свою волелюбність, давши по зубах московським окупантам та їхнім місцевим васалам.

Автор: Валерій Майданюк

17 Березня, 2025 32 переглядів
FacebookTwitterLinkedinWhatsappTelegramViberThreadsBlueskyEmail
Важливе

Які шанси створення Балто-Чорноморського Союзу? – прогноз Штучного Інтелекту

від Юрій Гончаренко 15 Березня, 2025

Незважаючи на те, що Ерефія вже давно прямим текстом загрожує всім країнам Центрально-Східної Європи і особливо Польщі, Молдові, Грузії та країнам Балтії, дієвої форми захисту регіону у вигляді потенційного Балто-Чорноморського союзу досі не створено. І навіть після останніх заяв з Вашингтону, який не проти залишити справу безпеки Європи на європейців, завтрашні жертви російського вторгнення поки що спостерігають за самотньою боротьбою України, надаючи обмежену підтримку.

Хоча якщо слова Дональда Трампа виявляться не черговим сарказмом, а правдою – Кремль вбачатиме для себе “вузьке вікно” можливостей завдати удару по Польщі чи Балтії коли НАТО максимально дезорієнтоване. Як же реагують лідери держав регіону на потенційну російську агресію, коли “парасолька США” вже не така стовідсоткова і чи мають “План Б”, якщо “НАТО не спрацює”?

Як реальні шанси створення потенційного Балто-Чорноморського союзу між нинішніми та можливими жертвами російської агресії, ми запитали у Штучного інтелекту. Ми попросили ChatGPT, Gemini та Grok Ілона Маска відповісти на запитання: які шанси, що Балто-Чорноморський союз може бути створено?

Програма ChatGPT сказала:

Визначити точний відсоток шансів на створення Балто-Чорноморського союзу є складним, оскільки це залежить від багатьох змінних факторів, які важко передбачити. Проте я можу оцінити це на основі нинішніх умов і тенденцій:

  1. Геополітичні фактори: Російська загроза є серйозним стимулом для співпраці між Україною, Польщею та країнами Балтії. З огляду на конфлікти в Україні та інші агресивні дії з боку Росії, країни цього регіону готові до посилення оборони і співпраці. Проте більшість країн вже інтегровані в НАТО, що знижує потребу в створенні нового оборонного союзу на тлі існуючих альянсів.
  2. Політична воля: Політична воля для реалізації такого союзу є важливим фактором. Польща і країни Балтії активно шукають нові способи для посилення оборонних можливостей, але кожна з цих країн має власні внутрішні політичні пріоритети, що може ускладнити узгодження спільних дій.
  3. Економічні та військові фактори: Необхідно, щоб країни були готові інвестувати в спільні військові проекти і взаємодію на рівні економіки та оборони. Для цього потрібні значні ресурси і інтеграція, що може бути складним завданням для держав з різним рівнем розвитку і військовими можливостями.
  4. Підтримка НАТО та США: Якщо союз буде підтриманий НАТО і США, шанси на його створення значно зростають. Однак, без підтримки великих міжнародних акторів реалізація такого проекту буде дуже складною.

Оцінка ймовірності:

З огляду на ці фактори, я б оцінив ймовірність створення Балто-Чорноморського оборонного союзу на рівні 30-40%. Це не є висока ймовірність, але потенціал для такого союзу існує, якщо країни будуть готові долати розбіжності, а також отримають зовнішню підтримку. Ще одна важлива деталь — такий союз може реалізуватися не як абсолютно нова структура, а як поглиблене співробітництво в рамках існуючих міжнародних організацій, таких як НАТО або ЄС.

Штучний інтелект Gemini:

Фактори, що збільшують шанси:

  • Російська агресія: Повномасштабне вторгнення Росії в Україну згуртувало країни регіону перед спільною загрозою.
  • Зростання усвідомлення спільної безпеки: Країни Балтії, Польща та Україна все більше усвідомлюють необхідність посилення регіональної безпеки.
  • Активна дипломатія: Існують активні дипломатичні зусилля для поглиблення співпраці між країнами регіону, наприклад, формат «Люблінського трикутника».
  • Зростання військової співпраці: Посилення військової співпраці та обміну інформацією між країнами регіону.

Фактори, що зменшують шанси:

  • Різні погляди на формат союзу: Існують різні погляди на формат та цілі союзу, що може ускладнити переговори.
  • Економічні розбіжності: Економічні розбіжності між країнами регіону можуть стати перешкодою для інтеграції.
  • Вплив Росії: Росія буде активно протидіяти створенню союзу, використовуючи різні інструменти впливу.
  • Різні погляди політичних сил в середині країн потенційних учасників союзу.

Оцінка шансів:

  • Враховуючи поточну ситуацію, можна оцінити шанси створення союзу як від 30% до 50%.
  • Цей відсоток може змінюватися залежно від розвитку геополітичної ситуації, успіхів дипломатії та готовності країн до співпраці.

Важливо зазначити:

  • Навіть якщо повноцінний союз не буде створено, посилення співпраці між країнами регіону у сфері безпеки є важливим кроком для протидії російській загрозі.
  • Також треба мати на увазі, що створення повноцінного союзу, це тривалий процес, який може зайняти багато років.

Тенденції вказують на зростання ймовірності поглиблення співпраці між країнами Балто-Чорноморського регіону.

А масківський Grok зазначив:

На основі аналізу поточної геополітичної ситуації, спільних інтересів країн регіону, зовнішніх факторів (як підтримка Заходу чи протидія Росії) та внутрішніх викликів, я оцінюю ймовірність створення Балто-Чорноморського оборонного союзу у відсотках наступним чином:

  • Короткострокова перспектива (2025–2030 роки): 40–50%.
    Це обумовлено тим, що хоча мотивація для такого союзу існує (загроза з боку Росії, історичні передумови), країни стикаються з різними пріоритетами, інтеграцією в НАТО/ЄС та потребою в стабілізації України після війни. У цей період більш імовірним є розвиток наявних форматів співпраці (наприклад, “Люблінського трикутника”), ніж створення нового формального альянсу.
  • Довгострокова перспектива (2030–2040 роки): 60–70%.
    Якщо російська загроза залишиться актуальною, а Україна успішно відновиться й інтегрується в західні структури, шанси зростуть. Додатковим фактором може стати зміна політики в ЄС або НАТО, що спонукатиме регіональні країни до тіснішого об’єднання.

Точний відсоток залежить від багатьох змінних, які можуть еволюціонувати (наприклад, результат війни в Україні, позиція США чи внутрішня стабільність у Польщі та Балтії). Наразі, станом на березень 2025 року, я б сказав, що загальна ймовірність у найближчі 5–10 років становить близько 50%, з потенціалом зростання за сприятливих умов.

Не заплутана електродротами думка:

Варто зазначити, що всі три штучні інтелекти не назвали однією з передумов своїх висновків недавні заяви президента США про перенесення справи безпеки європейських країн на саму Європу. Чи чутки про можливість виведення американського контингенту з Німеччини до Угорщини. А це суттєві приводи для Польщі та Балтії почати інтенсивніше зміцнювати оборону, на випадок, якщо  американці не прийдуть, а у Франції переможе яка не-будь Ле Пен, а в Німеччині – “Альтернатива”.  Але навіть 50 % ймовірності створення оборонного союзу Міжмор’я – це суттєва підстава реалістичності проєкту, котрий здатний об’єднати розрізненні жертви Росії в один блок для спільної відсічі.

Автор: Валерій Майданюк

15 Березня, 2025 31 переглядів
FacebookTwitterLinkedinWhatsappTelegramViberThreadsBlueskyEmail
Європа

ЄС хоче створити фонд військової допомоги Україні на 40 млрд євро без Угорщини

від Юрій Гончаренко 14 Березня, 2025

ЄС запропонував створити фонд для відправки військової допомоги Україні на суму від 20 до 40 млрд євро. Фонд діятиме на основі добровільної участі, щоб уникнути вето з боку Угорщини.

Про це повідомляє РБК-Україна з посиланням на Euractiv.

Минулого місяця Дипломатична служба Е запропонувала створити схему на рівні ЄС для відправки 1,5 млн набоїв в Україну. У тексті не було жодних цифр щодо суми.

З огляду на постійну відмову Угорщини брати участь у будь-якій схемі, яка підтримувала б Україну як у військовому, так і у невійськовому плані каналами ЄС, пропозицію було перероблено з метою включення “держав-членів, що беруть участь”.

В останній версії пропозиції йдеться про те, що країнам “рекомендується надати військову підтримку Україні у 2025 році на попередню суму щонайменше 20 млрд євро і потенційно довести її до 40 млрд євро залежно від потреб України”.

Як перший крок лідери мають домовитися про виділення 5 млрд євро на закупівлю 2 млн одиниць великокаліберних артилерійських боєприпасів у 2025 році.

Нова схема

Кожна країна братиме участь відповідно до своєї економічної ваги, або грошима, або безпосередньо в натуральній формі. Сам ЄС вважатиме 1,9 млрд євро зі своїх непередбачуваних прибутків від заморожених російських активів своїм внеском, хоча їх уже було виділено і частково виплачено.

Пріоритетом мають стати великокаліберні артилерійські боєприпаси, системи ППО, ракети, безпілотники, винищувачі, а також будь-яка підтримка відродження бригад, що зазвичай охоплює технічне обслуговування обладнання та нелетальну підтримку.

Список містить “внески держав-членів у гарантії безпеки для України”, без додаткових подробиць. І будь-яка інша військова підтримка, яку Київ вважає пріоритетною, буде враховуватися як частина цієї схеми, йдеться в тексті.

Текст було передано країнам ЄС 13 березня, перед зустріччю міністрів закордонних справ у понеділок. Лідери також зберуться на саміті наступного тижня, зокрема, щоб обговорити допомогу Україні та посилення обороноздатності.

Крайній термін для висловлення країнами зацікавленості у приєднанні до схеми – 30 квітня.

Переозброєння Європи

Наступного тижня виконавчий орган ЄС планує представити деталі свого плану з вивільнення 800 млрд євро для спільних закупівель європейського оборонного устаткування і стимулювання виробництва в цій галузі.

У Білій книзі про майбутнє європейської оборони вже окреслено кроки до створення єдиного ринку для цього сектору і підкреслено критичні прогалини в можливостях, оскільки традиційний давній союзник США змушує Європу вживати більше заходів щодо забезпечення своєї оборони.

Незважаючи на прагнення США якомога швидше врегулювати війну, європейці регулярно обіцяли продовжувати постачати Україні зброю, щоб вона могла повернути собі територію, окуповану Росією, мати сильні позиції за столом переговорів і зберегти здатність захищати себе в довгостроковій перспективі.

Допомога Україні

За даними Кільського інституту, країни Заходу надають Україні невелику, але стабільну допомогу в розмірі 80 млрд євро на рік.

Загалом за три роки Україні було виділено близько 267 млрд євро допомоги. Із загальної суми близько 130 млрд євро (49%) було виділено на військову допомогу, 118 млрд євро (44%) на фінансову підтримку і 19 млрд євро (7%) на гуманітарну допомогу.

Європа загалом явно обігнала США за обсягом допомоги Україні, виділивши 70 млрд євро фінансової та гуманітарної допомоги, а також 62 млрд євро військової допомоги. США виділили 64 млрд євро військової допомоги, а також 50 млрд євро фінансових і гуманітарних асигнувань.

14 Березня, 2025 34 переглядів
FacebookTwitterLinkedinWhatsappTelegramViberThreadsBlueskyEmail
Геополітика

26 років тому Польщу прийняли до НАТО

від Юрій Гончаренко 12 Березня, 2025

Разом із країною до пакту приєдналися Чехія та Угорщина

26 років тому Польщу прийняли до НАТО. Того дня в Індепенденсі (Сполучені Штати Америки) міністр закордонних справ Броніслав Геремек передав державному секретарю США Мадлен Олбрайт документ про ратифікацію Північноатлантичного договору. Разом із країною до пакту приєдналися Чехія та Угорщина.

Про це повідомляє “Польське радіо”.

Історія залізної завіси та роль Польщі у поваленні комунізму в Європі — це тема експозиції, яку з нагоди 26-ї річниці вступу Польщі до НАТО пропонує оглянути у віртуальну форматі Музей холодної війни імені Генерала Куклінського. Також музейники запрошують на дискусію, присвячену історії, шпигунам і сучасним загрозам.

Захід організований у партнерстві з Міжнародним музеєм шпигунства та відкритий для всіх охочих з усього світу.

12 Березня, 2025 34 переглядів
FacebookTwitterLinkedinWhatsappTelegramViberThreadsBlueskyEmail
Важливе

Інформаційний простір України: виклики та шляхи реформування в контексті християнсько-демократичних цінностей

від Юрій Гончаренко 12 Березня, 2025

Інформаційний простір України сьогодні перебуває під безпрецедентним тиском зовнішніх та внутрішніх факторів. Гібридна війна, розпочата Росією, перетворила сферу інформації на один із ключових фронтів протистояння, де відбуваються систематичні атаки на свідомість громадян, державні інституції та суспільну єдність. У цих умовах формування ефективної інформаційної політики стає питанням національної безпеки та збереження державного суверенітету.

Сучасний стан інформаційного простору України характеризується складним переплетінням викликів, серед яких особливо небезпечними є масштабні дезінформаційні кампанії, організовані російськими спецслужбами, регулярні кібератаки на об’єкти критичної інфраструктури та зростаюча залежність від іноземних технологічних платформ. Одночасно інформаційне середовище країни потерпає від внутрішніх проблем: недостатньої медіаграмотності значної частини населення, що робить його вразливим до маніпуляцій; олігархічної концентрації медіаресурсів, яка обмежує плюралізм думок; недосконалості законодавчої бази у сфері інформаційної безпеки та регіональної фрагментації інформаційного простору.

Реформування інформаційного сектору на засадах християнсько-демократичної ідеології передбачає пошук гармонійного балансу між необхідними безпековими заходами та фундаментальними свободами. У центрі такого підходу стоїть людина з її гідністю та правом на достовірну інформацію. Інформаційний простір має слугувати розвитку особистості, а не перетворювати її на об’єкт пропагандистських чи комерційних маніпуляцій. Свобода слова та вираження думок, будучи фундаментальною цінністю, повинна врівноважуватися відповідальністю за поширювану інформацію. Водночас держава має втручатися в інформаційну сферу лише тоді, коли громадянське суспільство, медіа та окремі громадяни не можуть ефективно протистояти загрозам самостійно, що відповідає принципу субсидіарності.

Захист від дезінформації та інформаційних загроз потребує комплексного підходу, що включає розробку сучасного законодавства, створення ефективної системи моніторингу інформаційного простору та розвиток стратегічних комунікацій держави. Законодавчі зміни мають забезпечити баланс між національною безпекою та демократичними свободами, відповідаючи європейським стандартам та враховуючи реалії гібридної війни. Система моніторингу інформаційного простору повинна забезпечувати раннє виявлення дезінформаційних кампаній та координацію відповіді на них. Стратегічні комунікації держави мають будуватися на принципах правдивості та прозорості, забезпечуючи оперативне реагування на дезінформацію та формування власного інформаційного порядку денного.

Розвиток відповідальних та етичних медіа є ключовим елементом здорового інформаційного простору. Суспільне мовлення, вільне від політичного та комерційного впливу, має стати надійним джерелом інформації та майданчиком для суспільного діалогу. Медіа-плюралізм, що передбачає різноманіття медіа, включно з локальними та спеціалізованими, забезпечує представлення інтересів різних груп суспільства. Прозорість медіавласності дозволяє громадянам розуміти можливі впливи та інтереси, що стоять за тими чи іншими медіа. Саморегуляція медіаринку через професійні етичні кодекси та незалежні органи журналістської етики сприяє підвищенню якості інформаційного продукту та довіри до медіа.

Цифровий суверенітет України в сучасних умовах набуває стратегічного значення. Розвиток національних цифрових платформ як альтернатив глобальним соціальним мережам та іншим цифровим сервісам забезпечує наявність національних опцій у стратегічно важливих сферах, не ізолюючи країну від глобального цифрового простору. Захист персональних даних громадян відповідно до європейських стандартів включає як законодавчі гарантії, так і технічні рішення для забезпечення конфіденційності. Сприяння розвитку українськомовного контенту в інтернеті та адаптація глобальних платформ до українських реалій зміцнюють національну ідентичність у цифровому просторі. Активна цифрова дипломатія дозволяє Україні впливати на формування міжнародних правил та стандартів цифрового простору, використовуючи свій унікальний досвід протидії інформаційним загрозам.

Інформаційна грамотність населення визначає стійкість суспільства до маніпуляцій та дезінформації. Включення медіаграмотності до освітніх програм на всіх рівнях, проведення інформаційних кампаній з підвищення обізнаності щодо інформаційних загроз, підтримка незалежних фактчекінгових проєктів та створення діалогових платформ для обговорення суспільно важливих питань формують культуру критичного мислення та відповідального споживання інформації.

Реформування інформаційного простору України має відбуватися у тісній співпраці з міжнародними партнерами, особливо в контексті європейської інтеграції. Гармонізація українського законодавства у сфері інформаційної політики та медіа з нормами ЄС, активна участь у міжнародних ініціативах з протидії дезінформації, вивчення та адаптація успішного досвіду європейських країн, реалізація спільних проєктів із партнерами з ЄС дозволять залучити додаткові ресурси та експертизу.

Особливої уваги потребує стратегія відновлення інформаційного простору на деокупованих територіях. Відбудова пошкодженої інформаційної інфраструктури, розширення покриття українського телерадіомовлення, забезпечення доступу до інтернету, впровадження програм інформаційної реінтеграції, спрямованих на подолання наслідків російської пропаганди, документування випадків дезінформації та інформаційних операцій противника, підтримка розвитку локальних медіа – все це сприятиме відновленню єдиного інформаційного простору країни.

Християнсько-демократичний підхід до реформування інформаційного простору України спрямований на створення середовища, де поважається гідність кожної людини, забезпечується право на достовірну інформацію, підтримується плюралізм думок та відповідальне ставлення до поширюваної інформації. В умовах війни та глобальних інформаційних викликів такий підхід дозволяє зберегти демократичні цінності, одночасно забезпечуючи надійний захист від дезінформації та маніпуляцій.

Створення ефективної нормативно-правової бази, розвиток інституційної спроможності у сфері інформаційної безпеки, підтримка медіа-плюралізму, інвестиції в цифровий суверенітет, системний розвиток медіаграмотності, міжнародна співпраця та формування платформ для конструктивного діалогу – ці стратегічні напрямки дозволять Україні сформувати стійкий та демократичний інформаційний простір, здатний ефективно протистояти зовнішнім загрозам та сприяти розвитку суспільства, заснованого на цінностях гідності людини, свободи, відповідальності та солідарності.

12 Березня, 2025 89 переглядів
FacebookTwitterLinkedinWhatsappTelegramViberThreadsBlueskyEmail
Антиімперський фронт

Литва в умовах нових загроз: святкування 35 років незалежності

від Юрій Гончаренко 11 Березня, 2025

11 березня Литва святкує 35-річчя відновлення своєї незалежності, яка була проголошена 1990 року. Того дня Верховна Рада Литовської Республіки ухвалила Акт про відновлення незалежної Литовської держави, ставши першою республікою, що вийшла зі складу СРСР. Але в контексті заяв з білого дому та подій минулого місяця, святкування у Литві відзначаються з тривогою за майбутнє країни

11 березня 1990 року Верховна Рада Литви під керівництвом руху «Саюдіс» оголосила про відновлення незалежності, скасувавши радянську окупацію, яка розпочалась у 1940 році через пакт Молотова-Ріббентропа. Це стало першим кроком до розпаду СРСР. У січні 1991 року радянські війська спробували придушити незалежність Литви, атакуючи Вільнюську телевежу, що призвело до загибелі 14 осіб і поранення понад 1000 людей. Однак завдяки народному спротиву Литва змогла зберегти свою незалежність, і 6 вересня 1991 року СРСР визнав її суверенітет. Цей день став одним із трьох основних національних свят Литви поряд із Днем державності (6 липня) та Днем відновлення державності (16 лютого).

Литва, невелика балтійська країна з населенням близько 2,7 мільйона осіб, стала важливим гравцем на міжнародній арені після здобуття незалежності в 1990 році. Литва активно інтегрується в міжнародні організації, сприяє розвитку демократії та прав людини, а також підтримує європейську і трансатлантичну співпрацю.

Нинішнє геополітичне становище та зовнішня політика Литви є цікавим феноменом побудови успішної, демократичної національної держави під боком у Ерефії, за умов, що загроза російського вторгнення ніколи не зникала повністю, а в останній місяць навіть за гострилася.

Одним із головних орієнтирів зовнішньої політики Литви є її участь у міжнародних організаціях, зокрема в Європейському Союзі та НАТО. Литва стала членом ЄС та НАТО в 2004 році, що значно зміцнило її політичні та економічні позиції в Європі. Членство в цих організаціях не лише до останнього часу гарантувало економічну стабільність і розвиток, але й є основою для безпеки держави, адже Литва знаходиться в безпосередній близькості до Росії, яка становить потенційну загрозу для її суверенітету.

Крім цього, поруч з її територією лежить так званий Сувалківський коридор – смуга землі довжиною у сотню кілометрів, котра відділяє тимчасово окуповану росіянами Калінінградську область Ерефії від васальної Москві Білорусі. Воєнні експерти стверджують, що у випадку агресії Москва битиме насамперед туди, відокремивши таким чином три балтійські країни від Польщі, а отже й – сухопутної воєнної допомоги з Європи. За останні тижні в Литві всерйоз задумалися над ймовірністю такого сценарію, враховуючи, що навіть найрадикальніші варіанти можуть стати можливими.

Литва активно підтримує розширення ЄС та НАТО, зокрема щодо країн Східної Європи. Вона виступає за інтеграцію таких держав, як Україна, Грузія та Молдова, з метою зміцнення стабільності в Європі та підтримки демократичних процесів. Литва також активно підтримує Україну в її європейському та євроатлантичному виборі, допомагаючи в процесах реформ та інституційної інтеграції в ЄС та НАТО.

Литва неодноразово висловлювала стурбованість щодо агресивної зовнішньої політики Росії, зокрема після анексії Криму в 2014 році та військових дій на сході України. Литва активно підтримує санкції проти Росії та виступає за посилення військової присутності НАТО в Балтійському регіоні. Більш того, Литва є важливим партнером у військовій співпраці з іншими країнами Балтії, такими як Латвія та Естонія, а також активно залучена до розширення Альянсу на сході.

З моменту російської агресії проти України Литва стала одним з найактивніших її союзників у Європі. Литва надає Україні не тільки гуманітарну допомогу, але й військову підтримку. Литовські урядовці регулярно наголошують на важливості підтримки української територіальної цілісності та незалежності, а також закликають міжнародну спільноту до більш рішучих дій проти російської агресії. Окрім цього Литва, з країнами Балтії та Скандинавії, розпочала спільну підготовку української бригади в рамках проєкту «Нордично-Балтійської бригади».

Цікаво, що відносинах з Китаєм маленька Литва не боїться кидати виклик китайському дракону. Нещодавні політичні суперечності, зокрема щодо Тайваню, стали причиною напруження в двосторонніх відносинах. Литва підтримує Тайвань і його право на самовизначення, що не подобається Китаю, і це стало важливою темою у зовнішній політиці країни. Це практично єдина європейська країна, котра робить ставку на Тайвань, замість заробляти на торгівлі з Китаєм.

Сучасний світ ставить перед Литвою нові виклики, що вимагають від держави гнучкої та адаптивної зовнішньої політики. Литва продовжує працювати над зміцненням своїх союзів і партнерств, підтримує міжнародну правову систему та активну участь у вирішенні глобальних проблем.

Основними викликами для зовнішньої політики Литви залишаються забезпечення безпеки в умовах агресії з боку Росії, підтримка стабільності у Східній Європі та боротьба за активну роль у глобальних питаннях, таких як зміна клімату, економічна стабільність та права людини.

Зовнішня політика Литви є прикладом того, як маленька країна може ефективно адаптуватися до складних геополітичних реалій, не тільки забезпечуючи свою безпеку та економічне процвітання, але й впливаючи на міжнародні процеси. Литва демонструє приклад активної та відповідальної участі в міжнародних справах, виступаючи на захист демократії, прав людини та стабільності в Європі та світі.

Литва залишається не лише однією з ключових держав Міжмор’я – потенційного Балто-Чорноморського союзу, але й чи не єдиним українським союзником, який до нас немає жодних претензій і щиро допомагає, розуміючи, що якщо росіянам вдасться досягти успіхів в Україні – Литва буде наступною.

11 Березня, 2025 27 переглядів
FacebookTwitterLinkedinWhatsappTelegramViberThreadsBlueskyEmail
Новіші
Старіші

ВАЖЛИВЕ

Андрей Шептицький – духовний лідер, який поєднав традицію...

27 Вересня, 2025

В’ячеслав Липинський – ідеолог українського консерватизму та теоретик...

12 Вересня, 2025

Буданов має тверезий погляд на геополітику та керує...

3 Липня, 2025

Буданов розповів про особисту ціну батьківства під час...

15 Червня, 2025

У Києві обговорили цінності як основу національної стійкості:...

31 Травня, 2025

UKRAINIAN EXPERTS TALKS’S PODCAST

Новини

  • Буданов має тверезий погляд на геополітику та керує ефективною командою – блогер

    3 Липня, 2025
  • Лідер ХДС/ХСС здійснив візит підтримки до Києва

    9 Грудня, 2024
  • За допомогою рф Талібан хоче побудувати протиповітряну оборону Афганістану

    11 Вересня, 2024
  • Американці розгорнуть на японських островах ракети Typhon, здатні долетіти до рф,- ЗМІ

    10 Вересня, 2024
  • СБУ затримала агента російської розвідки, який встановлював так звані “відеопастки” для онлайн-коригування ударів по Києву.

    9 Вересня, 2024
Назад Вперед

Реалізується ГО Фонд сприяння демократії за підтримки Фонду Ганнса Зайделя в Україні

Copyright © 2017 Фонд сприяння демократії Наші Політика конфіденційності,  Умови використання сайту
Facebook Youtube Telegram Spotify Instagram Linkedin
Консервативна Платформа
  • Новини
  • Антиімперський фронт
  • Зброя
  • Геополітика
  • Заходи

Shopping Cart

Close

У кошику немає товарів.

Close
  • Українська